Zpět na blog

7 otázek, které si položte, než poptáte tvorbu webu + ukázka poptávky

Chystáte se pro svou firmu nebo živnost postavit webové stránky? První, co vás asi napadá, je najít vhodné dodavatele a poslat pár poptávek. V první řadě by ale bylo moudré se zastavit a zamyslet nad několika věcmi. Položit si pár důležitých otázek a udělat si konkrétnější představu o tom, proč vlastně chcete web a jaké budou jeho cíle. Tento článek vám do začátku pomůže sestavit vhodné zadání, čímž nejen zrychlíte celý proces, ale pomůžete i zkvalitnit spolupráci s dodavatelem. O to lepší pak bude výsledek.

Typická nevhodná poptávka

Pojďme si pro začátek ukázat, jak poptávka vypadat nemá.

Dobrý den pane Ševčíku,

jsme malá rodinná firma a věnujeme se výrobě a prodejem sušeného ovoce. Rádi bychom si nechali nacenit tvorbu webu. Prosíme také o návrh termínu realizace.

Děkujeme a budeme se těšit na nabídku.

S pozdravem,
Jan Novák

Na této poptávce je hned několik věcí špatně. Sice vím, kdo zhruba jste a co děláte, ale spoustu dalších věcí z takové zprávy nevyčtu. Například:

  • Proč děláte to co děláte?
    Jaké je vaše motto a motivace.
  • Komu to prodáváte?
    Kdo je vaše cílová skupina.
  • Jak to prodáváte?
    Jaké využíváte obchodní kanály.
  • Jak vám má web pomoci?
    Jak ho zařadíme do vašeho obchodního modelu.
  • Co od webu očekáváte?
    Jaké bude mít cíle a očekávání.

A tohle jsou data, která jsou pro tvorbu webu nebo jeho nacenění nesmírně důležitá. Pojďme si projít jednotlivé otázky, které byste si měli položit, než se pustíte do tvorby webu. A na konci si ukážeme, jak by měla poptávka na web správně vypadat.

Základní otázky, které byste si měli položit

Než se vůbec pustíte do tvorby webu, nebo respektive než vůbec někoho na jeho tvorbu poptáte, tak si položte tyto základní otázky. Nemusíte ihned vše posílat v úvodní poptávce, ale odpovědi jsou nezbytné pro zadání a vůbec jeho nacenění a celkové tvorbě.

1. Proč chcete web a jaké by měly být jeho cíle?

„Proč“ je úplně základní otázka, na kterou byste se měli ptát. Když si ujasníte, proč web chcete, tak to jak vám, tak vašemu dodavateli webového řešení usnadní práci. Spousta poptávajících má téměř dokonalou (ve většině případech však mylnou) představu o tom, jak má web vypadat, ale už nepřemýšlí nad tím, proč vlastně web potřebují.

Chcete na webu prodávat produkty? Nebo nabízet služby? Nebo má web sloužit jen jako podpora pro stávající klienty, či se bude jednat jen o produktový katalog pro vaše B2B odběratele?

Ptejte se sami sebe na to, jak vám má web pomoct ve vašem byznysu, jaký bude jeho smysl a jaké by měl mít cíle.

2. Jak by měl být web zařazen do vašeho obchodního modelu?

Má být web hlavním prodejním prvkem vašeho podnikání (např. e-shop nebo nabídka služeb), nebo podpůrnou silou toho, co už děláte? Používáte sociální sítě, nebo zatím funguje jen v offline světě? Jak aktuálně získáváte zákazníky a jak má do tohoto konceptu zapadnout web?

Nepřemýšlejte nad zapojením webu do vašeho byznysu příliš krátkozrace. Web se může stát silnou podporou, ale pokud právě začínáte s podnikáním, tak nečekejte zázraky do měsíce od spuštění. Měli byste mít jasně daný obchodní model a do něj web vhodně zakomponovat.

3. Kdo je váš zákazník?

Pokud už podnikáte nějakou dobu, tak byste měli svého zákazníka dokonale znát. A teď přišel čas dát tomu nějakou formu – pokud jste to už neudělali.

Co byste měli vědět o vašem zákazníkovi:

  • Demografické aspekty
    Cílíte jen na zákazníky z konkrétního kraje (místní květinářství, restaurace, řeznictví apod.), nebo na celou Českou republiku, celou Evropu nebo celý svět?
  • Psychografické aspekty
    Jak vaši zákazníci přemýšlí, jaké mají potřeby, zájmy, povolání, životní styl či platovou kategorii? Jaké jsou jejich hodnoty?

Vezměte si kus papíru a vymyslete si několik smyšlených postav (tzv. persony), které reprezentují vaši cílovou skupinu. S pomocí person pak vy a váš dodavatel webového řešení budete perfektně vědět, pro koho to všechno vlastně děláte, a web bude komunikovat přesně k vašemu zákazníkovi.

4. A jak mu váš web pomůže?

Další z velice důležitých a často opomíjených otázek. Pokud má dojít ke konverzi a návštěvník by se měl změnit v zákazníka, tak musí váš web komunikovat směrem k němu a nabídnout mu řešení jeho problému. A je už jedno, jestli si potřebuje koupit nové boty, sjednat pojištění nebo objednat pizzu.

Měli byste už vědět, kdo je váš zákazník. Z hlediska webu musíte přemýšlet, jak mu pomůžete v jeho problému. A to může být třeba to, že hledá nové bydlení, potřebuje si odpočinout ve wellness nebo má prostě jen hlad.

Zamyslete se nad tím, proč by vašeho potenciálního zákazníka měl váš web vůbec zajímat. A proč by se na něj měl taky vracet.

Také přemýšlejte nad tím, jakou konverzní akci by měl na webu provést. Například:

  • Objednat produkt nebo službu
  • Stáhnout si aplikaci
  • Kliknout na tlačítko a získat nějakou informaci
  • Registrovat se na událost
  • Vyplnit formulář
  • Získat online podporu
  • Přečíst si nějaký obsah
  • Apod.

5. Jaká je vaše konkurenční výhoda?

Pokud už podnikáte nějakou dobu, tak byste měli znát své přednosti oproti konkurenci. Pokud ne, tak nad tím začněte přemýšlet. Jedna z hlavních věcí vašeho nového webu by měla být jeho odlišení od konkurence. A to ne jen vizuálním dojmem, ale i tím, co nabízíte a jak to nabízíte. Přemýšlejte nad tím, v čem jste lepší nebo v čem jste prostě jiní. A naservírujte to vašim návštěvníkům na stříbrném podnose.

  • Máte odlišný přístup k vašemu produktu?
  • Nabízíte něco, co vaše konkurence ne?
  • Máte přístupy k informacím nebo zdrojům, které vaše konkurence nemá?
  • Máte nějaký dobrý a originální příběh?

Zamyslete se nad tím, co vás od vaší konkurence odlišuje. Bude to jeden z aspektů, dle kterého byste měli web stavit. Pokud tedy nechcete zapadnou mezi ty tisíce webů, které jsou jak přes kopírák.

6. Jaké speciální funkce by váš web měl mít?

Chcete mít web rozšířený o rezervační systém? Nebo e-shop se speciálním produktovým konfigurátorem? Nebo potřebujete chráněný přístup k dokumentům pro konkrétní uživatele? Web může být jednoduchý – nabídka služeb, poptávka, kontakt. Ale může být i technicky sofistikovaný a usnadnit jeho návštěvníkům provést nějakou akci. A vám přinést zisk.

Dle bodu 4. tohoto článku byste již měli vědět, co má návštěvník na webu provést. Teď se zkuste zamyslet, jak to bude řešeno technicky. Bude se rezervovat na událost skrze formulář a platit přes platební bránu? Skládat si zboží do košíku a odesílat klasickou e-shopovou objednávku? Nebo vám prostě jen zavolá či pošle e-mail?

Jelikož se jedná už o techničtější část, tak ve výsledku budete tento bod tak či tak konzultovat s vašim dodavatelem webu. Je dobré mít však alespoň hrubou představu a tu dále rozvíjet.

7. Jaký máte na web rozpočet a kdy musí běžet v ostrém provozu?

Je vhodné si do začátku spolupráce stanovit limity – a to jak finanční, tak časové. Nějakou představu byste mít měli. Cenové a časové rozpětí je dost variabilní, dodavatel od dodavatele má jinou cenovou politiku, jiné zkušenosti a jinak volné kapacity. Fakt je ale ten, že kvalitně zpracovaný web nepostavíte za týden a za dvacet tisíc korun. Pokud teda jen nechcete psát food blog.

Projednejte si s dodavatelem rozpočet a požadujte v cenové nabídce a smlouvě přesně definované práce a položky. Vyhnete se pak případným nesrovnalostem.

A co dál?

Těchto sedm otázek jsou úplný základ, který byste měli mít promyšlen, než poptáte web. Pokud si tyto otázky položíte a dokážete na ně odpovědět, tak to váš webový projekt neskutečně nakopne.

Mohli bychom pokračovat dále a ponořit se více o chování návštěvníků (ideální scénář jejich návštěvy), do koncepce (jak obsahové, tak designové), do vašeho stávajícího obchodního modelu atd., ale to jsou už věci, ke kterým by vás váš dodavatel měl dále nasměrovat.

A jak by tedy mohla vypadat úvodní poptávka? Třeba takhle:

Dobrý den pane Ševčíku,

jsme malá rodinná firma a věnujeme se výrobě a prodejem sušeného ovoce. Navazujeme na starou valašskou tradici sušení ovoce v sušárnách, které máme na farmě dvě. Produkty aktuálně prodáváme na farmářských trzích, přímo na naší farmě a něco málo přes Facebook. Našimi zákazníci jsou hlavně mladší lidé, kteří mají zájem o zdravý životní styl a cestování. Většinou však jen z okolí naší obce.

Na našem webu bychom chtěli uvést celou naši nabídku a mít možnost online objednávky a dostat naše produkty do celé ČR a časem do SK. Web bychom rádi měli v provozu do konce roku.

Rádi bychom se domluvili na osobní schůzce nebo telefonickém hovoru a probrali detaily.

Děkujeme.

S pozdravem,
Jan Novák

Přes to, že není o moc delší, tak z ní lze vyčíst pár dalších důležitých informací:

  • Co děláte a proč
  • Kdo a odkud je váš zákazník
  • Jaký máte momentálně obchodní model
  • Co očekáváte od webu
  • Kdy očekáváte spuštění

Samozřejmě ve stručnosti, ale na základní představu o projektu to stačí. Z textu jde také vidět, že více co a proč chcete. Zbytek budete ladit s dodavatelem. A pokud si stále nevíte rady, tak si doporučuji najmout webového konzultanta, který vám pomůže sestavit zadání, vybrat dodavatele a pohlídá celý proces.

Hodně zdaru s vašimi projekty! :-)

Užili jste si článek? Pokud ano, budu rád za sdílení.

Autor: Tomáš Ševčík

Tvorbou webů na WordPressu a vývojem webových aplikací se zabývám už přes 13 let. Zajímám se o veškeré webové trendy, samotný Wordpress a technologie a občas o tom něco napíšu. Více o mně 

A co vaše názory?

Napište svůj názor